Schotland Engeland 2011

The Trossachs, The North York Moors, Londen & leuke dingen onderweg

Overzicht

Voorbeeld pagina

In de zomervakantie van 2011 zijn we naar Schotland (Trossachs en omgeving) en Engeland (Yorkshire en Londen) geweest. Op deze website, het reisverslag met veel foto's van deze vakantie. Links alvast een globaal kaartje. Klik op SchotlandEngeland2011om onze route in googlemaps te zien. De aparte gebieden waar we een week geweest zijn (Schotland, Yorkshire en Londen hebben elk meer gedetailleerde kaarten met bijvoorbeelde de exacte route van een rondrit of wandeling. Ook hebben alle plekken een eigen webpagina met veel foto's en informatie.
Op deze pagina even een overzicht van de hele vakantie. We zijn trouwens in 2014 weer in schotland en engeland (en ierland) geweest, klik voor het verslag en de foto's.

De eerste twee weken zaten we in een huisje in een 'groen' vakantiepark van het Brits Staatsbosbeheer. Eerst een week in Schotland (Strathyre, in de Trossachs bij Callander), de tweede week in Yorkshire, Keldy Castle, op de North York Moors bij Pickering. Het zijn vrij kleine vakantieparken met enkele tientallen huisjes, gericht op natuur. Er is bijvoorbeeld geen zwembad oid (zou ook te koud geweest zijn).
Wij hadden deze huisjes geboekt bij de ANWB/Pharos reizen ( Strathyre Forest Cabins en Keldy Forest Holiday Cabins) Maar ze zijn ook rechtstreeks te boeken bij het Britse Forest Holidays. De huisjes in het eerste park waren zowel van binnen als van buiten precies hetzelfde als die in het tweede.

Londen

De derde week hadden we een stacaravan in een groot park bij Londen, bij Rochester, in Allhallows-on-Sea. Dit is een groot vakantiepark met rijen stacarvans, heel anders van sfeer dan de vorige twee vakantieparken. Voor ons was het ook alleen maar de bedoeling om van hieruit met de trein een aantal keren Londen in te gaan en met de auto nog dagjes naar bv Hampton Court en Brighton.
Echter....de laatste dag in Yorkshire heb ik mijn enkel gebroken en moest dus met mijn been omhoog zitten. Zelf ben ik nergens meer geweest, wel veel boeken gelezen want ik had heel veel gekocht (o.a. Room van Emma Donaghue). Nico is met de kinderen nog een paar keer naar Londen geweest (links een foto van Roos uit de London Eye) en naar Dickens World in Rochester.

We zijn in februari 2012, toen ik weer genoeg kon lopen, opnieuw een kleine week naar Londen geweest. Ditmaal met de trein (Hispeed) en in een appartement in het centrum. Alle foto's en verhalen daarvan komen ook nog op een webpagina. Voorlopig staan onze avonturen in Londen alvast uitgebreid op Googlemaps en alvast een preview (met googlemaps) van onze extra vakantie in Londen in 2012!.

Onderweg: Alnwick Castle, muur van Hadrianus, Cambridge

Ook onderweg van het ene naar de andere plek hebben we leuke dingen gedaan. Daarom zijn er ook daarvan reisverslagen en foto's:
Om te beginnen van de bootreis, met de P&O nachtboot van Rotterdam naar Hull. Vervolgens maakten we onderweg van Hull naar Schotland een stop bij Alnwick Castle, het kasteel in Noord-Engeland waar delen van Harry Potter zijn gefilmd en waar dan ook veel Harry Potter activiteiten voor kinderen zijn (en los daavan ook een mooi kasteel is).
Op de weg van Schotland naar Yorkshire volgden we de weg langs Hadrians Wall, de Romeinse muur van Hadrianus en bezochten we een paar interessante plekken.
Tussen ons verblijf in Yorkshire en dat in Londen sliepen we nog een nacht in een oude herberg, 'The Bull' (foto links, door Eva) in Long Melford, East Anglia. Ondanks de problemen met mijn been was dat heel bijzonder. De volgende dag brachten we (dwz ik bleef in de auto) nog een bezoek aan Cambridge (foto's linksonder Eva), voordat we doorreisden naar Londen.

Schotland

Op de pagina Schotland: ons huisje en overzicht staat wat we allemaal hebben gedaan in Schotland. Aanraders zijn o.a. de kastelen van Doune (Monty Python!, klein maar leuk) en Stirling (groot en indrukwekkend) en ook lleuk is een wandeling bij Aberfoyle waar je rode eekhoorns (foto boven) kunt zien of bij Loch Lomond (foto onder). Alles hierover op de pagina Callander en de Trossachs (lochs, kastelen, wandelingen, Callander)
We hebben ook een mooie autorondrit gemaakt bij de westkust van Schotland waar je de ruige Highland sfeer kunt proeven. Zie Rondrit door Argyll, de woeste westkust.
En natuurlijk is er ook een pagina over de prachtige stad Edinburgh. We zijn er twee keer geweest, een keer in de zon en een keer in de regen en zagen onder andere de "Fringe" van het Edinburgh Festival en het National Museum. (In 2014 zijn we er weer geweest: Edinburgh 2014)

Yorkshire

Het leukste van ons verblijf in Yorkshire was misschien wel de rondrit die we met de auto maakten over de North York Moors. Onderweg maakten we wandelingen (over de hei en naar een waterval) en bezochten we o.a. een oude herberg, het Moors Centre in Danby en een paar mooie stationnetjes.
Die stationnetjes kwamen we ook weer tegen toen we met de stoomtrein van de North York Moors Railway van Pickering naar Whitby reden.
Verder maakten we in Yorkshire met de auto een rondrit langs de kust , met originele vissersdorpjes als Staithes(foto rechts) en Robin Hood's Bay waar we over de klippen wandelden.
Er is een aparte pagina met een aantal andere Yorkshire Highlights: York, Castle Howard en Rievaulx Abbey (waar ik dus mijn enkel brak).
Voor het complete overzicht van ons verblijf in Yorkshire zie Yorkshire: ons huisje en overzicht Yorkshire