Overzicht Italië zomer 2005

maandag
1 augustus

Het Canal Grande en het Palazzo Ducale
De eerste dag beginnen we vroeg, we halen net de bus van 8:15. Helaas was het niet de bus naar Venetië maar boog hij in Mestre af naar links, naar het vliegveld.
Toen we het doorkregen waren we alweer een eind in de verkeerde richting. Gelukkig kwam het daarna weer snel goed.
Het eerste wat we in Venetië deden was met een boot het Canal Grande af varen. We namen lijn 1, de boot die overal stopt. Vlak voor de piazza San Marco stapten we uit.

Foto's links en onder:
Canal Grande, Venetië

Foto links: het San Marcoplein met helemaal achteraan de San Marcobasiliek en de klokketoren (die we donderdag zouden beklimmen).
Foto helemaal links:
Eva bewondert de etalages.
Deze dag bezochten we ook het Dogenpaleis (geen foto's van, wel heel erg mooi en beslist de prijs en het wachten waard).
Aan het eind van de middag gaan we lopend terug naar de Piazzale Roma waar de bushalte is, omdat de boten allemaal afgeladen vol zitten.

dinsdag
2 augustus

Rialto, de markt

Foto's boven: 's Morgens vroeg waren we al op de vismarkt vlak bij de beroemde Rialtobrug. Eva is geen liefhebber van vis.
Foto rechts uitzicht vanaf de Rialtobrug.
Foto onder: Roos en Eva bij een halte van de busboot met daarachter de Rialtobrug.

We hebben wat rondgelopen door Cannaregio en lekkere minitaartjes gegeten op het Campo San Marina. We gingen ook nog op zoek naar het geboortehuis van Marco Polo maar het was niet zo duidelijk welke dat nou was.

"Die mamma willa foto" zei hij volgens Eva

en tenslotte hebben we nog een stel maskers gekocht! (verder wilden we nog naar het Guggenheimmuseum maar die was op dinsdag dicht)

woensdag
3 augustus

Zijn er nog glasblazers op Murano?
Het glasblazerseiland Murano staat vandaag op het programma. We willen eerst naar het glasblazersmuseum maar dat is helaas op woensdag gesloten. Dan gaan we op zoek naar demonstraties glasblazen maar ook dat zit niet mee: veel werkplaatsen zijn dicht omdat de glasblazers op vakantie zijn!
Na lang wachten krijgen we toch nog ergens een demonstratie te zien. (Foto boven)
Op de terugweg naar het hoofdeiland gaat het regenen. We waaien gewoon een straat in die van noord naar zuid loopt. We schuilen wat en kopen in een parapluwinkel een veel te dure paraplu. Later gaan we naar het Peggy Guggenheim museum (waar we een dag eerder voor de dichte deur stonden). Daar bekijken we de kunst (Matisse, Picasso etc.) en kopen we nog een mooie paraplu.

donderdag
4 augustus

San Giorgio Maggiore de San Marco basiliek en de campanille
Donderdagochtend nemen we een boot die ten zuiden van Venetië naar het eilandje San Giorgio Maggiore, voor de monding van het Canal Grande ligt. Het uitzicht vanaf de toren schijnt erg mooi te zijn. Helaas is de toren al maanden gesloten wegens restauratie. (Foto rechts: het eiland San Giorgio Maggiore bij avond)
De tocht er naar toe is trouwens wel ontzettend leuk, we komen o.a. langs de achterkant van het postkantoor waar pakjesboten af en aan varen, de visafslag (of iets wat daar op lijkt) en enorme cruiseschepen (foto boven)
Terug op het hoofdeiland, bij de San Marco Basiliek besluiten we de basiliek van binnen te bekijken. We moeten er wel even voor in de rij staan maar dan krijg je ook wat.
Je kunt onderandere de schatkamer in met letterlijke schatten die handelsreizigers verplicht mee moesten nemen van hun tochten over zee, o.a. gouden kandelaars en een gouden kistje (scan ik nog in!).
Verder zijn er kistjes met relikwieën en kun je bovenin de kerk mozaïeken van dichtbij bewonderen en zijn er zalen met Middeleeuwse boeken en wandtapijten. Dan zijn er ook nog de vier paarden, de originelen van de vier paarden die boven de hoofdingang prijken. Ze schijnen eeuwen geleden uit Constantinopel geroofd te zijn, daar versierden ze de ingang van de renbaan.
Je kunt ook buiten op het balkon. Het uitzicht is er prachtig maar stom genoeg heb ik geen camera bij me. Daarom gaan we, als we de kerk uit zijn en wat gegeten hebben, in de rij bij de campanille (klokketoren) staan. (op de achtergrond van de foto rechts) om het uitzicht van daar af te bewonderen en te fotograferen. Als we boven komen met de lift zijn de klokken net begonnen te luiden!

Terug zijn de boten weer erg vol dus gaan we lopen. Op de Campo Santa Margherita eten we een ijsje (nou ja: ijs) We komen nog langs de Santa Maria Gloriosa dei Frari en gaan er naar binnen. Hier is onder andere een groot praalgraf van Titiaan en kan ik eindelijk een foto maken van een mooi oud schilderij (foto rechts, ik geloof Bellini maar ik zoek het nog op). We hebben deze week al veel meesterwerken gezien maar dit is de enige waar ik zelf een foto van heb kunnen maken.

vrijdag
5 augustus

Venetië by night

Vandaag blijven we overdag op de camping. 's Middags gaat Nico met de kinderen naar het zwembad in Dolo.

Om een uur of 5 nemen we de bus naar Venetië. We varen het Canal Grande af terwijl de zon ondergaat.
Rechts en onder foto's van het Canal Grande aan het eind van de middag. Onder de basiliek van Santa Maria della Salute

Foto's links, rechts en onder:
Nico, Roos en Eva bespreken de voorgevel van de San Marco Basiliek aan het San Marcoplein.

De piazetta met het Dogenpaleis bij avond, Eva ging per ongeluk op iemands vingers staan "Excuze me" verontschuldigde ze zich netjes. Het slachtoffer kon er wel om lachen.
Doordat de busregeling 's avonds niet hetzelfde ritme heeft als overdag zijn we weliswaar keurig om 22:10 bij de bushalte maar toch pas met de 23:00 bus om half twaalf op de camping terug!