Overzicht Italië zomer 2005

Venetië

zaterdag
6 augustus

naar Campingpark Sexten in Sexten (Sesto)

Zaterdag vertrekken we uit Venetië en gaan we naar het noorden, naar de Dolomieten. Via Cortina d'Ampezzo komen we na een prachtige bergrit om een uur of 3 's middags aan op de Campingpark Sexten in Sexten. De Italiaanse naam voor het dorp is weliswaar Sesto maar daar hoor je niemand meer over. We zitten hier duidelijk in Tirol en de voertaal is overal Duits. Het lijkt of we Italië al verlaten hebben.

Ook het weer is totaal anders. Was het bij het Gardameer nog ongewoon heet voor de tijd van het jaar, hier (op 1600(?) meter hoogte) is het ongewoon koud voor de tijd van het jaar. Het is meestal te koud om het leuke zwembadje in te duiken en we maken zelfs nog nachtvorst mee!

De camping is echt schitterend gelegen. Op de foto rechtsboven lijken de bergen verder weg en lager dan ze in werkelijkheid waren. Vanaf de camping liep je zo het naaldwoud in (foto onder). De grootste attractie voor de kinderen was dat een beekje (de Sexten en/of een zijtak ervan) dwars over de camping liep waar ze fantastisch in konden spelen (foto's onder)

zondag 7 en maandag 8 augustus

Wandelen in de Valle del Dentro

De Valle di Dentro (das Innertall) hebben we in 2 dagen een stukje gelopen. Dat was eigenlijk niet de bedoeling maar de eerste dag kwamen we te laat bij de onderste parkeerplaats aan om nog door te mogen rijden naar boven.
Daarom hebben we toen maar naar de bovenste parkeerplaats gewandeld, een paar kilometer klimmen (foto rechts). Het was toen al te laat om nog verder naar de berghut te gaan en helemaal terug.

De volgende dag zijn we 's ochtends met de auto naar de parkeerplaats gegaan, naar de plek waar we de eerste keer waren gestrand en zijn we doorgelopen naar de "hut" (ik had me dat simpeler voorgesteld) en nog een beetje verder. (Foto's onder)

Foto links: de familie Vermeulen met een grasspriet in de mond (in de Valle del Dentro).
Nico had een mini-plantengidsje gekocht met Alpenbloemen en hij had er een heleboel gevonden!
Foto's boven, rechts en onder:
de tweede dag in de Valle del Dentro

Op de camping is ook een klimmuur waar de kinderen -met hulp van een echte berggids- kunnen oefenen. Op de foto onder is Roos bijna bij de top.

dinsdag 9 augustus

Wandelen rond de Tre Cime Di Lavaredo

Voor de wandeling rond de Tre Cime di Lavaredo rijden we eerst naar de Auronzohut op 2320 meter hoogte. Daar zijn veel parkeerplaatsen en het wordt vandaag (eindelijk weer) mooi weer dus er staan al flink wat auto's als wij aankomen.
De wandeltocht is een tamelijk vlakke tocht van zo'n 10 kilometer die tegen de klok in rond drie bergtoppen, de Drei Zinnen ofwel Tre Cime di Lavaredo (foto hieronder), gaat. Het is een mooie hooggebergtewandeling die toch ook goed te doen is voor kinderen. Op een kwart van de tocht en halverwege (foto rechts) zijn er berghutten waar uitgerust kan worden.
Op de foto's boven de wolken die 's ochtends beneden ons in het dal hingen.

Foto rechts het einddoel, de Rifugio Locatelli op 2405 meter hoogte.
Foto's onder op de terugweg, langs de westkant van de Tre Cime. Op de foto rechtsonder is heel in de verte de hut nog te zien en rechts op de foto langs de berghelling het pad dat we namen toen we naar de hut toe gingen.

In totaal doen we zo'n 5 uur over de hele tocht. Bij de parkeerplaats zien we nog meer mooie bergen in de verte.(foto rechtsonder)

woensdag 10 augustus

Bruneck en het Tiroolse openluchtmuseum

De volgende dag gaan we naar de oude stad Bruneck (Brunico) en naar het Zuid-Tiroolse openluchtmuseum (foto's onder)

donderdag 11 augustus

De laatste vakantiedag
De laatste vakantiedag willen we nog een wandeling maken. Maar Roos en Eva gaan 's morgens nog even in het riviertje spelen en doen daarbij ook nog een waterprooftest van hun schoenen: als je het water er van boven in laat lopen zijn ze dus niet waterdicht. Alles is kletsnat dus de wandeling kunnen we wel vergeten.
We gaan wel taart eten (foto boven, de bakker in het dorp is familie van de campingeigenaar dus de camping is goed voorzien) en Nico gaat met de kids nog even zwemmen. Het is wel erg koud, Roos laat zich soms door de zon even opwarmen.
Als ze eruit gaan zingen ze een bibber-versie van "The lion sleeps tonight" (foto onder)