Italië zomer 2005

Gardameer - Venetië - Dolomieten

Ook dit jaar hebben we van de vakantie weer een echte "reis" weten te maken. Het was bovendien een bijzonder afwisselende vakantie: de hitte bij het Gardameer tegenover de vrieskou in Dolomieten, het drukke wereldse Venetië tegenover de oeroude machtige bergen.

De vakantie begon in Lazise op een drukke camping aan het Gardameer. Omdat het er zo heet was zijn we wat eerder dan de bedoeling was doorgereisd naar Venetië.
Wat achteraf een geluk was want we vonden het erg leuk in Venetië. We stonden op een internationale camping in het binnenland (Oriago) vanwaaruit je gemakelijk met de bus naar Venetië kon.
Een kleine week later gingen we naar Sexten (Sesto) in de oostelijke Dolomieten. Een onverwacht Duits stukje Italië en onverwacht koud ook. Maar wel heel erg indrukwekkend. De wandeltocht rond de Tre Cime di Lavaredo (Drei Zinnen) was naast Venetïë een van de hoogtepunten van de vakantie.

Hieronder volgt een samenvatting van de vakantie met onze mooiste foto's. Van Venetië en de Tre Cime di Lavaredo (en andere bergwandelingen) zijn er nog meer foto's. Klik op de links om die foto's te zien.

24-26 juli De heenreis

Zondag 24 juli vertrokken we aan het eind van de morgen uit Groningen. Nog voor we de straat uit waren moesten we alweer terug (onder het oog van de uitzwaaiende buren) want we waren de carvanspiegels voor de auto vergeten.

Daarna ging alles goed. Aan het eind van de middag stopten we in Buchenwerra, even ten zuiden van Kassel, op een rustige camping aan de rivier de Fulda. (Foto's links en rechts)

De volgende ochtend waren we alweer vrij vroeg op weg. Aan het eind van de middag kwamen we in de Alpen. Terwijl we Oostenrijk binnenreden werd het weer steeds slechter. We gingen overnachten in Wiessingen, op een camping prachtig tussen de bergen gelegen (foto links) een eindje voor Innsbruck.
Vlak nadat we aankwamen barstte een enorme onweersbui los. Gelukkig zit je in een carvan dan droog. Later toen we op het punt stonden te gaan eten kiepte de hele carvan om - in de haast waren we vergeten de carvansteunen naar beneden te draaien!

De dag erna, dinsdag de 26e juli reden we via de Brennerpas Italië binnen. Het werd steeds heter buiten: 24-26-28-31 graden!
Hoe heet het echt was merkten we pas toen we rond de middag in Camping Du Parc in Lazise uitstapten!

26-31 juli Lazise en het Gardameer

We bleken te zijn beland in een hittegolf op een toch al hete plek. Op de camping waren we het meest in het zwembad en (vooral) in het meer maar daar zijn geen foto's van. De eerste middag hebben we het zwembad en het meer meteen uitgeprobeerd en daarna zijn we gaan eten in Lazise, een leuk stadje dat eigenlijk naast de camping ligt.
Woensdag 27 juli rijden we met de auto (airco-lekker koel) langs de oostoever van het Gardameer naar Riva del Garda aan de noordpunt om daar naar de waterval te gaan.
Onderweg stoppen we voor boodschappen en brieven te posten. (Eva heeft al 2 brieven naar de opa's en oma's geschreven)

27 juli De waterval van Varone

De waterval van Varone (Cascate di Varone) hadden we ons meer natuurlijk voorgesteld. Er was in een mooi aangelegde botanische tuin omheen gebouwd met picknickplekjes en paden om de grot toegankelijk te maken.
Je kon beneden en boven een grot in om de waterval te zien. Op beide plekken werd je kletsnat van de mist die er voortdurend hing.

28 juli Verona

We gaan ook een dagje naar het romantische Verona, een mooie stad met veel Romeinse overblijfselen zoals de stadspoort (foto linksboven) en de arena. Ook was het de stad waar het tragische verhaal van Romeo en Julia (foto middenboven) zich zou hebben afgespeeld.

29 juli Kasteel Beseno

Het kasteel van Beseno ligt strategisch in het Adigedal zodat men de vijand al van verre zag aankomen. Ook nu nog is het uitzicht grandioos. Behalve ons waren er vrijwel geen bezoekers. Het was lekker koel en rustig. En het werd nog grappig ook: je mocht zelf de ridderkleren aan!

29 juli

De Monte Baldo op

Omdat het zo ontzettend heet is (34 graden) en erg vochtig gaan we de bergen in. Eerst klimmen we met de auto en dan nog met de kabelbaan naar de Rifugio ... op de Monte Baldo. Het Gardameer zien we vaag door de nevel. Elke 500 meter is zo'n 3 graden koeler. Hier op zo'n 2000 meter is het goed uit te houden.

31 juli-
6 augustus
Venetië
We gingen een paar dagen eerder dan de bedoeling was, zondag 31 juli, naar camping Serenissima in Oriago vlak bij Venetië. De temperatuur daar was niet veel lager maar wel een stuk aangenamer doordat het er droger was en meer waaide. Bovendien was het een rustige en erg internationale camping waar we een grote plek in de schaduw hadden. Het enige nadeel waren de muggen 's avonds.
Op deze pagina een samenvatting van 6 dagen Venetië, klik voor veel meer foto's van Venetië (en het complete reisverslag!)
De eerste dag, maandag, namen we de verkeerde bus, vaarden we het Canal Grande af, bezochten we het dogenpaleis en liepen we heel wat af.

De tweede dag gingen we naar de markt bij de Rialtobrug en liepen wat rond in Cannareggio op zoek naar taart en het huis van Marco Polo. We kochten ook nog maskers.

De derde dag, woensdag, de dag dat het museum er dicht was gingen we naar het eiland Murano waar glas wordt geblazen. Na lang zoeken vonden we een glasblazer die niet op vakantie was.
Onderweg terug naar het hoofdeiland ging het erg regenen. We gingen naar het Guggenheimmuseum en kochten er een mooie paraplu.

Donderdag, de laatste dag dat onze bus/bootkaarten geldig zijn varen we langs de zuidkant van Venetië naar het eilandSan Giorgio Maggiore voor het uitzicht. Het is een leuke tocht o.a. langs reuze-cruiseschepen. Helaas is de klokketoren van San Giorgio gesloten.

Daarom gaan we de grote San Marco basiliek van binnen bekijken. We kijken onze ogen uit, nog nooit zo'n mooie kerk gezien! 's Middags bestijgen we de klokketoren van de San Marco om toch nog Venetië van boven te kunnen zien.

Vrijdag blijven we overdag op de camping om pas aan het eind van de middag de bus naar Venetië te nemen en zo kunnen we Venetië dus ook nog "by night"bekijken.

6 - 12 augustus

de Dolomieten

Zaterdag 6 augustus reden we naar Sexten (Campingpark Sexten) in de oostelijke Dolomieten. De weg de bergen in viel trouwens erg mee. Hieronder weer een samenvatting van onze laatste vakantieweek. Klik voor meer foto's van de Dolomieten

(met: Valle di Dentro, Campingpark Sexten, Tre Cime di Lavaredo)

wandeling in de Valle di Dentro (lijkt wel een sprookje)