Foto's en avonturen van onze vakantie in Zweden en Denemarken
in de zomer van 2004

Denemarken:
Vemmetofte Strandcamping bij Fakse Ladeplads (Sjaeland)
en safaripark Knuthenborg

woensdag 14 juli
tot zondag 18 juli
De eerste camping van deze vakantie, Vemmetofte strandcamping, ligt in een mooi loofbos met veel oude bomen aan het strand.
Maar het leukste van deze camping vonden Roos en Eva de kabelbaan.......

en het springkussen!

Op vrijdag gingen we naar het safaripark Knuthenborg bij Maribo, een uurtje rijden. Knuthenborg is een groot oud landgoed (6 vierkante km), waar in verschillende delen dieren vrij rondlopen. Met je eigen auto ga je van het ene naar het andere deel.

Soms kon je heel dicht bij de dieren komen.

Soms kwamen ze heel dicht bij ons.
Een struisvogel stak bijna zijn vieze kop (met een bek vol eigeel) naar binnen, gelukkig draaide Eva gauw het raam dicht.

De tijgers staken vlak voor onze auto over.......

Er was ook een speelweide met dwerggeiten, ponyrijden (hebben Roos en Eva ook gedaan klik voor de foto's ) en verder nog een uitgebreide speeltuin of eigenlijk meer een pretpark. Onder ander deze draaimolen die niet snel ging maar wel héél hoog!

klik voor meer foto's van Vemmetofte Strandcamping in Denemarken of Safaripark Knuthenborg - ook de kleine foto's groter!

Van Vemmetofte gingen we naar Zweden. We deden het rustig aan, zondag reden we naar Göteborg (camping Askim, aan het water waar we de schepnetjes konden uitproberen (kwallen vangen)) en de maandag gingen we door naar de volgende bestemming:

Zweden:
Camp Grinsby (Sillerud, Årjäng),
roeien op het Stora Bör meer en op elandsafari in natuurpark Glaskogen

maandag 19 juli
tot zondag 25 juli

Zoals al verwacht (want daarom gingen we er heen) lag deze camping erg mooi: in de uitgestrekte bossen van Värmland aan een helder meer midden in een groot natuurgebied. Hier zou je elanden en bevers kunnen zien (Roos en Eva wilden hier een natuurfilm maken) en picknicken op één van de vele eilandjes in het meer.

Er lag vlak op de camping een klein schiereilandje, "drakeneiland" zoals dit soort eilandjes altijd heten (zie ook Samos) volgens de dames.

Roeien naar een onbewoond eiland. Het waaide nogal dus het viel niet mee maar we kregen wel het echte "aangespoeld-op-een-onbewoond-eiland-gevoel".

Donderdag gingen we met onze auto op safari in het Glaskogen natuurpark. We wilden nu eindelijk wel eens een eland zien en die schijnen vooral in deze buurt héél véél voor te komen.

Het begon goed want we zagen meteen al een hert. Daarna zagen we echter niets meer - tenminste geen dieren. De hele dag reden we met de auto heel langzaam over halfverharde paden. Een paar keer gingen we een stuk wandelen en bosbessen plukken en eten (foto links).
Het was er wel heel erg mooi (foto rechts).

Er was in de buurt weinig te doen, het dichtsbijzijnde grotere dorp voor de boodschappen (Arjäng) ligt zo'n 25 kilometer verder. Voor de rest is zijn er alleen maar bossen, meren en (onzichtbaar) elanden. We badmintonnen (klik voor meer badminton foto's )besluiten een dagje eerder naar de volgende camping te gaan.

Eva en Roos in en bij het meer bij de camping. Meestal was het te koud om te zwemmen. Zelfs als de luchttemperatuur boven de 20 graden uitkwam dan was het water nog ijskoud omdat het door gletsjers wordt gevoed!

klik voor meerfoto's van Glaskogen en de Zweedse bossen rond Camp Grinsby - ook de kleine foto's groter!

's Avonds gaan we nog eens op zoek naar elanden, ditmaal langs een route die de campingbaas ons aangeraden heeft. Na ruim een uur rijden hebben we alleen een paar herten gezien............

.........en ja hoor, daar was hij dan. Niet veel meer dan een kilometer voor de camping, gewoon aan de hoofdweg, de E18, stond deze jonge eland aan de kant van de weg blaadjes te eten.
We zijn nog even terug gereden om hem goed op de foto en de video te krijgen (hebben we toch nog die natuurfilm)

Zweden:
Mövanta Camping in Hult (bij Eksjö),
Skuruhatt en Skurugatta en Astrid Lindgren wereld

zondag 25 juli tot
donderdag 29 juli
De volgende dag gaan we dwars door Zweden naar onze volgende camping. Onderweg zien we nog twee keer elanden. Eerst een moeder met een kalf aan een bosrand. En later drie grote elanden midden in een graanveld. Maar niet meer zo dichtbij als de dag ervoor.

We hebben weer een mooie camping. Dit keer hebben we een plekje meteen aan het meer. Het is jammer genoeg de eerste dagen te koud om te zwemmen maar de kinderen zitten wel eindeloos aan het water te spelen.(Klik hier voor meer foto's camping Movanta ook de kleine foto's groter!)

Je kunt hier ook paard rijden: tegen betaling een rondje om en over de camping. Eva (die nu behalve kok in een soeprestaurant en wereldreiziger ook paardetemmer wil worden en haar haar alleen nog maar in één paardestaart wil, liefst zonder speldjes - want dat hebben echte paardetemmers ook) en Roos (die al zoveel beroepen wil, behalve wereldreiziger o.a. paleontoloog, kunstschilderes en directeur van een dierentuin en van een natuurmuseum) )gaan natuurlijk ook een rondje.

Vlakbij ligt het oude stadje Eksjö, een leuk stadje met veel houten huizen, binnenplaatsen en (eindelijk weer) winkels. We komen er voor het eerst op een zondag, dan is het meeste dicht, maar we kunnen er wel koffie drinken en ijs eten op een terrasje bij de brug. (klik voor meer foto's van Eksjo)

Natuurlijk gaan we ook hier de natuur in. Een onverwacht hoogtepunt van deze plek is de "wandeling" door de bergkloof (Skurugatta) en naar de bijbehorende top (Skuruhatt, 337 m) aan de andere kant van het meer. We verwachten een wandeling van een uurtje over een pad maar het wordt klimmen en klauteren!(meer foto's klik hier!)
Uiteindelijk wordt al ons gezwoeg en gezweet beloond met een prachtig uitzicht over het meer en de bossen. (Je schijnt bijna heel Småland te kunnen zien)

In Vimmerby, een eindje naar het oosten, is Astrid Lindgren's wereld ofwel "pippi langkous land". Hier zijn de gebouwen uit de verhalen van Astrid Lindgren nagebouwd. Verder lopen er acteurs rond die regelmatig stukjes van verhalen naspelen. Wij hebben gekeken naar Pippi Langkous, Karlsson en Ronja de roversdochter.

De meeste dingen waren heel klein maar er was ook een stuk waar alles juist heel groot was ( foto rechts) Binnen was er ook nog binnen een bed, stoel enz.

(er zijn meer foto's van Vimmerby!)

's Ochtends vroeg leest Roos Eva soms voor in bed.

Camping Dronningmølle in Hornbaek
en het slot Kronborg in Helsingør

donderdag 29 juli
tot vrijdag 30 juli
Omdat het weer niet echt meezit en we Zweden heel mooi vinden maar nu toch ook wel eens wat willen zien gaan we een dag eerder dan gepland naar Denemarken terug. We overnachten niet ver van Helsingør op een super-de-luxe camping aan het strand en de volgende ochtend bezoeken we eerst het indrukwekkende kasteel Kronborg in Helsingør. Één van de belangrijkste renaissance kastelen in Noord Europa en de plaats waar het drama van Hamlet (van Shakespeare) zich ooit "echt" afspeelde (Helsingør = Elsinore)
Het strand bij camping Dronningmølle. De dag dat we er aankwamen was de eerste echt warme dag, maar het was al te laat om de zee nog in te gaan (hoewel het lukte Eva wel weer om een natte broek te krijgen). We hebben alleen een beetje langs het strand gelopen.

De volgende ochtend gaan we met carvan en al naar Helsingør naar het kasteel. Het slot Kronborg is een indrukwekkend kasteel met veel schemerige ruimtes met eeuwenoude tapijten, schilderijen en meubels. Er is ook een enorme balzaal (foto rechts). Maar het spannendste zijn toch wel de onderaardse gewelven!

klik voor meer foto's van Kronborg - ook de kleine foto's groter!

Camping Røjle Klint in Strib (Funen),
Legoland, krabben vangen op het strand en Randers Regenwoud

vrijdag 30 juli
tot woendag 4 augustus

De ene camping van deze vakantie is nog mooier dan de ander, maar deze camping, Røjle Klint, onze laatste, overtreft alles wat betreft het uitzicht. De camping ligt weer aan zee, er boven, via een pad kom je bij een zandstrand dat door een aardverschuiving (die ook bijna het toiletgebouw van de mannen had meegenomen, voor foto's klik ) in twee stukken is gesplitst.

Vanaf de camping kijk je uit over de zee en je kunt Jutland (de haven van Fredericia) zien liggen en je ziet ook heel veel schepen (soms enorme tankers) varen.

Wij staan op het laatste veldje, vanuit de carvan hebben we uitzicht op zee!
Op de foto links is de zee te zien, de streep erboven is de kust van Jutland.
Spelletje "De beer is los", eerst met Eva, daarna met Roos.klik hier ook voor mooie grot e foto van graanveld als bureaublad achtergrond!

Een dagje Legoland was vantevoren al beloofd en het wordt het toppunt van de vakantie (met de eland). Eerst kijken we rond in miniland waar ze net het vliegveld van Billund hebben nagebouwd, daarna gaan we naar het Wilde westen, piratenland, avonturenland enzovoort, overal op en in.

Er zijn heel veel treintjes en bootjes, varierend van rustig (bv de safari of de rups) tot wild (de draak is de wildste die we hebben gedaan, Roos en Nico deden hem wel twee keer, de tweede keer zaten ze voorin).

Ze konden er geen genoeg van krijgen. We zijn er de hele dag gebleven en hebben er ook 's avonds gegeten (patatjes in de vorm van legosteentjes)

Klik op legoland voor nog meer foto's.

De volgende dag blijven we op de camping, we gaan naar het strand. Nadat ze heeft gezien hoe het moet (kapotte mossel aan een touwtje aan een stok, die voor de neus van een krab houden en ophalen) is Roos al snel fanatiek aan het krabben vangen. Ze vangt er minstens twintig! (Toen ik ze op de foto wou zetten had ze ze al weer los gelaten) Eva doet ook mee maar ze ziet er de lol niet echt van in om, als ze beet heeft, de krab bungelend aan een touwtje op te halen en in de emmer te gooien. (meer foto's!)

klik voor meer foto's - ook de kleine foto's groter!

De laatste dag brengen we door in Randers Regenwoud (Randers Regnskov). Het is wel een eind rijden maar omdat ze allebei weg van jungles zijn (en Nico en ik trouwens ook wel) doen we het toch maar.

Het regenwoud bestaat uit drie koepels, voor Azië, Zuid-Amerika en Afrika. Daar lopen allerlei tropische kleine dieren los of half-los rond. Hoe beter je kijkt hoe meer je ziet! Verder is er nog een aquarium (zie foto boven), een nachtdierenverblijf en een slangengedeelte.